یک کارشناس اقتصادی پیشنهاد داد حمایت‌های مشروط دولتی از تولیدکنندگان

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که کاهش بیکاری در کشور نیازمند ایجاد بستر اقتصادی و سیاست‌گذاری مناسب است، گفت: دولت می‌تواند حمایت از تولید‌کننده را منوط به افزایش اشتغال و کاهش قیمت کالای تولیدی کند.

مرتضی عزتی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تاکید بر این‌که از نگاه علم اقتصاد این گفته که کاهش تورم موجب ایجاد رکود در اقتصاد می‌شود مردود است، اظهار کرد: برخی می‌گویند اندازه تورم می‌تواند به رونق اقتصادی کمک کند، اما باید توجه داشت که هیچ کجای دنیا نمی‌گوید تورم باید دو رقمی باشد تا موجب رونق شود.

وی ادامه داد: تورم دو تا سه درصدی و نهایتا در بدترین وضعیت رکودی تا پنج درصد می‌تواند موجب رونق اقتصاد شود، اما هیچ اقتصاد‌دانی افزایش تورم را برای رشد اقتصادی توصیه نمی‌کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که گفته می‌شود در دوره گذشته کاهش تورم موجب رکود شده است این موضوع را رد و خاطر نشان کرد: تورم در حال حاضر نیز ۱۵ درصد است که چندین برابر تورم مورد نیاز برای افزایش انگیزه تولید است.

عزتی با تاکید بر این‌که علت رکود اقتصادی در چند سال گذشته تورم بالا بوده است، تصریح کرد: تورم قدرت خرید را به شدت کاهش می‌دهد، چرا که درآمد واقعی مردم شدیدا افت می‌کند و رشد درآمد اسمی نیز کمتر از میزان رشد تورم است، بنابراین کاهش تورم موجب کاهش تقاضا و قدرت خرید می‌شود که همین امر باعث می‌شود تولید‌کننده ناچار به کاهش تولید و در نتیجه رکود اقتصادی شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تورم شدید انتظار غیرمعقولی است که برخی سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌اند و انتظار دارند سرمایه‌هایشان ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد قیمت داشته باشند در حالی که قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد این انتظار نادرست است.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که تئوری‌های اقتصادی بر لزوم ثبات اقتصادی برای تولید‌کننده تاکید دارد، گفت: تورم بالا نشان‌دهنده بی‌ثباتی است و این امر موجب می‌شود تولید‌کننده نتواند برای سرمایه‌گذاری و هزینه نیروی انسانی و مواد اولیه مورد نیاز خود برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی کند.

عزتی همچنین تصریح کرد: بی‌ثباتی جزو عواملی است که به تولید ضربه می‌زند و رشد زیاد قیمت‌ها مطابق هیچ تئوری عامل انگیزشی برای تولید و سرمایه‌گذاری نیست، بلکه عامل بی‌ثباتی بازار است.

وی با اشاره به اصرار فرصت‌طلبان برای افزایش نرخ تورم گفت: افزایش تورم تنها باعث سودبردن برخی که می‌خواهند سفته‌بازی کنند مفید است.

این کارشناس اقتصادی درباره‌ی برنامه‌ دلار جهت کاهش بیکاری در کشور اظهار کرد: اگر دولت می‌خواهد تولید‌کننده را حمایت کرده، اشتغال را بالا ببرد و در عین حال تورم را کاهش دهد، باید سیاست‌های منسجم و هماهنگ داشته باشد.

عزتی در عین حال عنوان کرد: به این معنا که حمایت تولید‌کننده را منوط به افزایش اشتغال و کاهش قیمت کالاهای تولیدی کند که از این طریق قصد و هدف خود را به دست آورد.

 

وی تصریح کرد: البته لازم است اشتغال به صورت اشتغال مولد به وجود آید و دولت یارانه را به شرطی به دست تولید دهد که خط تولید جدید احداث کند و ظرفیت‌های جدید ایجاد کرده، نیروی کار بیشتر بگیرند که همین امر در نهایت موجب افزایش تولید، عرضه بیشتر و در نتیجه کاهش قیمت‌ها می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی در طی سال‌های گذشته، ادامه داد: در نهایت تمام این برنامه‌ریزی‌های منسجم می‌تواند تنها به اقتصاد ایران کمک کند، رشد منفی چند سال گذشته در حال حاضر مثبت شده و دستیابی به رشد بالاتر تلاش بیشتر و تحمل سختی‌ها را می‌طلبد.

برای بهبود اقتصاد باید هزینه‌اش را بپردازیم

عزتی در ادامه درباره اقتصاد مقاومتی و نحوه تعامل با دیگر کشورها در این چارچوب با تاکید بر اینکه لازم است هدف دولت از فعالیت‌ها مشخص شود، گفت: اگر هدف دولت بهبود وضع اقتصادی است باید بداند که طبق علم اقتصاد دستیابی به هرچیز مستلزم پرداخت هزینه است.

وی با تاکید بر اینکه طبق علم اقتصاد هیچ چیز نمی‌تواند بی هزینه باشد، تصریح کرد: حال باید مقایسه کنیم که هر هدفی چه میزان هزینه داد، اگر می‌خواهیم با دنیا تعامل مثبت داشته باشیم باید تعاملی را ایجاد کنیم که آن‌ها حاضر باشند به ما نفع برسانند نه اینکه به ما ضرر بزنند.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر تکنولوژی‌های جدید می‌خواهیم باید هزینه آن را بپردازیم، نمی‌توانیم این تکنولوژی‌ها را بگیریم و علیه خودشان استفاده کنیم ، بنابراین باید ببنیم آیا هدف حقیقی ما بهبود اقتصادی است یا خیر.

عزتی با بیان اینکه نمی‌توان با شعار دادن اهداف اقتصادی را محقق کرد، گفت: راهکار علم اقتصاد این است که هدف‌های مختلف را کنار یکدیگر بگذاریم و بهترین و بهینه‌ترین ان را انتخاب کنیم.

وی عنوان کرد: اگر هدف ما تعامل با دنیا، رشد اقتصادی، افزایش تولید و صادرات، دریافت تکنولوژی‌های برتر، حفظ اصول و مبانی، قدرتمند کردن کشور و تقویت هویت ملی است باید بهینه‌ترین هدف را انتخاب کنیم، دستیابی به این اهداف با تعامل مثبت با دنیا امکان‌پذیر است.

نوشته یک کارشناس اقتصادی پیشنهاد داد حمایت‌های مشروط دولتی از تولیدکنندگان اولین بار در انجمن صنفی کارآفرینان صنعت کفش تبریز پدیدار شد.

منبع: انجمن صنفی کارآفرینان صنعت کفش تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *